Alles wat je zelf doet, doe je beter!

11-09-2023

Iets met spaghettisaus en een logo....

Iedereen heeft al eens een situatie meegemaakt waarbij dit achteraf bekeken van toepassing was. Een cliché. Maar klopt het wel? Is het altijd beter om zoveel mogelijk zelf te doen en is het resultaat altijd beter dan als je het zou uitbesteden? 

Als het over mijn fricandon, stoofvlees en spaghettisaus gaat dan ga je de discussie nooit winnen van mij. Niemand maakt die dingen zo lekker klaar als ik. Toch is niet iedereen hier in huis even grote fan van mijn kookstijl. Ik kook graag maar het is geen passie. Het is niet één van mijn sterkste kwaliteiten of vaardigheden waar ik in uitblink. Dus met de feestdagen ga ik niet zelf uren in de keuken staan kokkerellen. Ik bestel bij iemand die daar wel in uitblinkt, een traiteur. Want met die dagen moet het wel in orde zijn! Iedereen moet het lusten en voldaan van tafel kunnen gaan. En tijd doorbrengen met je gezin lukt niet altijd even goed als je in de potten staat te roeren.

Het gaat echter veel verder dan dat. 


Toen ik de knoop had doorgehakt om te starten als zelfstandige kwam er gelijk ook een hele hoop op me af. En als ik iets doe dan wil ik het goed doen. Soms moet ik dat perfectionistje in mezelf een halt toeroepen en zeggen "goed is goed genoeg". 

Soms is het mijn man die mij er op wijst. En tegenwoordig de kinderen ook. Ze worden ouder en mondiger 😊. 

Toen het moment aanbrak dat ik over mijn logo moest nadenken was ik heel enthousiast. Ik had veel ideeën, wist waar ik naartoe wou, welke kleuren ik zou gebruiken… Het heeft eigenlijk niet zo lang geduurd voor ik iets "op papier" had. En ik was er best trots op. Het was gemaakt in een gratis softwareprogramma waar heel veel ondernemers gebruik van maken. Niet alleen omdat het gratis is maar ook omdat het gebruiksvriendelijk is, heel veel templates heeft en je veel meer kunt doen dan alleen maar logo's maken.

En daar zat ik dan, te blinken achter mijn scherm. Maar hoe meer ik het liet bezinken, hoe meer ik begon in te zien dat er toch wel wat valkuilen waren waar ik in getrapt was. Ja het zag er niet slecht uit en ja de kleuren waren best ok. Nog niet waar ik helemaal wou zijn maar toch in de richting van… Die template… wel die wordt door vele anderen ook gebruikt. Is daar iets mis mee? Nee tuurlijk niet. En hey, het zijn dure tijden voor iedereen.

Maar hoe onderscheid je je dan van de rest? Hoe val je op? En brengt dit logo wel echt de boodschap over die ik wil brengen? Of is dit zoals mijn spaghettisaus? Alleen ik vind het super maar de rest heeft liever die van bomi? En wat met die eerste indruk? Die moet wel goed zitten… Je wilt niet dat mensen zeggen "Hey dat logo ken ik, het lijkt erg op dat van…". Ze moeten jouw logo (her)kennen.

Gelukkig ken ik een grafisch vormgever. Waarom heb ik het hem niet direct gevraagd? Wel, ik was het wel van plan. Zodra de zaken begonnen te draaien en er inkomsten waren uit mijn zelfstandige activiteit. Want weet je, ik verwachtte niet dat hij dit gratis zou doen voor mij. Het is zijn job, zijn passie. Hij steekt er werk in…en tijd… en energie… Het zou niet fair zijn om dan te zeggen: "Hey, kun jij niet rap een logo fixen voor mij? En voor een klein prijske… liefst gratis 😉".

Dus tijdens de opwarming van een basketwedstrijd (onze zonen basketten in dezelfde ploeg) vroeg ik of hij het zag zitten om een logo te ontwerpen voor mij.

Ik was blij en aangenaam verrast toen zijn eerste voorstellen in mijn inbox zaten. Ik had mijn eigen ontwerp al doorgestuurd samen met de vragenlijst die hij mij bezorgd had ter voorbereiding. Hij wist dus wat ik in mijn hoofd had. Lettertypes en kleurcodes inbegrepen.

Dezelfde en andere kleuren, dezelfde en andere lettertypes, … Na een eerste snelle scroll dacht ik: "Oei dat is toch anders dan wat ik heb doorgestuurd?" Maar dan ga je het op je gemak bekijken. En lees je de uitleg die erbij staat. En dan… ben je onder de indruk! Wow, dit is zijn passie. Hier is over nagedacht. En het klopt helemaal met wat ik bedoel. En…ik kan niet kiezen!

Diezelfde avond heb ik nog tegen mijn man gezegd dat ik hetzelfde gevoel wil geven aan mijn klanten als ze een samenwerking aangaan met mij. Het gevoel van: "Die snapt mij! Die weet wat ik wil en die zorgt ervoor dat het gebeurt." 

En ja het kost mij geld. Maar naar mijn gevoel is het werk dat hij aflevert veel meer waard dan wat ik ervoor betaald heb. Want tegen dat ik zelf bij het finale resultaat zou zijn, zou ik er veel tijd en energie in gestoken hebben. Dat heeft hij mij uitgespaard. En dan nog zou ik het risico lopen dat anderen zeggen: "Hey dat logo ken ik ergens anders van!" of " Tiens, dat logo past toch niet bij wat ze doet."

Het gevoel dat ik mijn klanten wil geven is: "Eindelijk heb ik tijd voor mezelf…of mijn gezin…of mijn hobby", "Yes, ik zie mijn aantal klanten of mijn verkopen groeien", "Oef, iemand die die vervelende klusjes van mij overneemt." Enz. 

Het gevoel van opluchting, een last die van je schouders valt. Of gewoon het gevoel van begrepen te zijn en iemand te hebben die met je meedenkt.


Soms is het beter voor jezelf om taken uit te besteden aan iemand die gepassioneerd is door de dingen waar jij minder goed in bent. Of geen tijd voor hebt. Of gewoon geen zin in hebt. Het kan ook beter zijn voor je omgeving. Je kan je focussen op je core business. Het geeft gemoedsrust waardoor je je beter in je vel voelt en dat straal je uit.

Herken je jezelf in dit verhaal? 
Heb je tijd tekort?
Heb je taken die je steeds uitstelt omdat ze energie vreten?
Of taken die steeds terugkeren maar de tijd die je er aan besteedt zou je liever invullen met andere zaken?
Zit je vast in je hoofd en zou je eens willen brainstormen?
Of heb je nood aan professionele foto's van jezelf, je bedrijf, je activiteit of je producten? 

Neem contact op en we bekijken samen wat ik voor jou kan betekenen.

Logo's maak ik niet maar ik kan je wel iemand aanbevelen ;)