Sociale media inzetten voor je bedrijf

15-07-2023

Hoe doe je dat?

Kan jij alle bestaande sociale mediakanalen opsommen? Wellicht niet en dat is begrijpelijk. Er blijven er ook maar bijkomen.

Maar weet je welke kanalen je het best kan inzetten voor je bedrijf? Het antwoord op deze vraag is wel belangrijk. En wordt vaak aarzelend gegeven. Niet elk platform werkt immers voor iedereen even goed.

Random posten zonder structuur of strategie is niet zo een goed idee. Althans, als je die sociale media zinvol wil inzetten.

Hoe begin je eraan? Ik deel enkele tips die je hierbij kunnen helpen.

 Wie wil je bereiken? Beter nog, wie is je ideale klant?

"Tsja…iedere klant die betaalt" of "Maakt niet uit, iedereen kan mijn product of dienst wel gebruiken"

Dat dus niet.

Wat sommige ondernemers wel eens durven vergeten is dat je eerst moet weten wie je doelgroep is.

De ideale klant is diegene waar je energie van krijgt. Diegene waarvoor je misschien zelfs een stapje verder gaat dan bij anderen. De klant die je graag ziet komen.

Denk eens aan enkele van die klanten waarbij je een glimlach op je gezicht krijgt als ze je winkel binnenstappen of contact met je opnemen. Wat is zo kenmerkend aan hen? Wat hebben ze gemeen?

Dit is een noodzakelijk startpunt voor zowel je online als offline marketingactiviteiten. Want offline zichtbaar zijn is ook nog steeds belangrijk.

Door je ideale klant te kennen weet je wat de behoeftes zijn, hoe jij aan die behoeftes kunt tegemoet komen. Jij kan jouw content daarop afstemmen en, heel belangrijk, de juiste kanalen kiezen om jouw ideale klant te bereiken.

Dit zorgt er ook voor dat jouw klant het gevoel krijgt dat je hem/ haar begrijpt, dat je de behoeftes herkent en erkent.

Jij wordt de oplossing.

Nog niet overtuigd? Denk dan eens aan de "minder leuke" ervaringen met klanten. Als je daar gemeenschappelijke kenmerken herkent, denk dan aan het tegenovergestelde dat je net wilt aantrekken.

Pas als je weet wie je doelgroep is, kan je ook het juiste platform kiezen.

Tiktok was in 2022 het snelst groeiende platform. Tof… maar dit maakt het nog niet het grootste platform. En de grootste groep gebruikers van TikTok bevindt zich in de leeftijdscategorie van 18 tot 24-jarigen.

Dus als je doelgroep ouder is en je dacht even snel op deze trein te springen dan zullen je resultaten vast tegengevallen zijn. Tenminste als het je bedoeling was om betalende klanten aan te trekken.

Vind je TikTok "de max" en krijg je een kick bij elke like of reactie? Doe dan vooral verder. Je mag je pleziertje hebben. Zit je doelgroep niet op tiktok en wil je efficiënter gebruik maken van sociale media voor je bedrijf? Dan stuur je best bij.